formalności

EKUZ w Szwecji

21:55

[ Źródło: europa.eu ]
Tak sobie ostatnio myślałam, że mam jakiegoś pecha do przytrafiających się mi nieciekawych rzeczy. Odkąd się przeprowadziłam do Szwecji, byłam już u tylu lekarzy i miałam tyle problemów  zdrowotnych, jak nigdy wcześniej. Więc myśląc o tym wszystkim, zdecydowałam się złożyć wniosek o EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego). Kiedy jeszcze mieszkałam w Polce, zazwyczaj aplikowałam o kartę przed każdym wyjazdem gdzieś w Europę. Zdarzało mi się to dość często, bo karta była wydawana tylko na pół roku. No i do tego te procedury mnie dobijały. Wypełnij formularz. Dołącz potwierdzenie ubezpieczenia (bo w placówce nic na ten temat nie wiedzą, na pewno...). Kiedyś musiałam iść do placówki dwa razy i dwa razy odstać swoje w kolejce, bo potwierdzenie było wydane o dzień za wcześnie, więc nie można było go zaakceptować. I za każdym razem musiałam jeździć do Lublina, gdyż tylko tam mogłam złożyć wniosek (powiedzcie mi, że to się zmieniło i można już aplikować gdziekolwiek...). Naprawdę, za każdym razem, gdy miałam aplikować o EKUZ, skręcało mnie na samą myśl o tym... Ale za to w Szwecji... ;)
Instytucją odpowiedzialną za wydawanie EKUZ jest Försäkringskassan. Ogólnie to najważniejsze do zapamiętania jest to, że żeby aplikować o kartę, musimy być zarejestrowani i ubezpieczeni w Szwecji. I nie, rejestracja w kraju nie daje nam automatycznego ubezpieczenia. Więcej o rejestracji w Försäkringskassan pisałam już tutaj.
Więc powiedzmy, że jesteśmy już zarejestrowani. Mamy już numer personalny, jesteśmy ubezpieczeni i myślimy o jakimś wyjeździe za granicę, więc przydałoby się wyrobić EKUZ. I nie, nie musimy tu wypełniać żadnych formularzy, zbierać dokumentów ani martwić się długim procesem załatwiania sprawy. Jesteśmy w Szwecji, tutaj system wie o nas wszystko (co jest nieco straszne tak właściwie :P).
Najpierw wchodzimy na tę stronę
"Beställning av Europeiskt sjukförsäkringskort" - Zamówienie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jak widzicie, odbywa się to tylko w 3 krokach. I właściwie jedyne, co trzeba zrobić, to wpisać swój numer personalny i kliknąć na "gå vidare" (idź dalej). Tam zobaczy się potwierdzenie zamówienia, a już po kilku dniach karta znajdzie się w naszej skrzynce pocztowej. Ważna przez 3 lata. Naprawdę, chyba nie mogłoby to być łatwiejsze ;).
A co właściwie daje nam EKUZ? Pozwala korzystać z niezbędnej pomocy medycznej na terenie krajów Unii Europejskiej (a do tego Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii) na takich samych warunkach jak osoby ubezpieczone w tych krajach. To dość praktyczne dla mnie, zwłaszcza, że podróżuję od czasu do czasu, spędzając też dłuższe przerwy w Polsce. Oczywiście, mam nadzieję, iż nigdy nie będę musiała skorzystać z karty, no ale... przezorny zawsze ubezpieczony ;). A szwedzka karta nie różni się też zbytnio od polskiej ;).
[ Źródło: europa.eu ]

Podobne posty

0 komentarze

Kraje

anglia (3) austria (1) belgia (1) chorwacja (12) dania (1) ekwador (5) finlandia (6) grecja (1) holandia (1) kolumbia (22) litwa (2) luksemburg (1) malta (2) niemcy (2) norwegia (1) panama (13) polska (17) portugalia (1) rumunia (7) słowacja (1) szwecja (142) włochy (7) zea (4)

Instagram