dzieje się w sztokholmie

Midsommar w Skansenie

09:18

Na pytanie o plany midsommarowe, każdy w moim teamie po kolei odpowiadał: domek letniskowy za miastem, archipelag, domek letniskowy na archipelagu... Z całej naszej grupy byłam jedyna, która spędzała Midsommar w mieście, dodatkowo goszcząc w Sztokholmie rodziców. Wszyscy szwedzcy znajomi natychmiast zaczęli polecać mi Skansen i tamtejsze obchody, by pokazać, że Szwedzi też potrafią się bawić. "Tylko powiedz rodzicom, że my wcześniej dużo pijemy, bo co sobie pomyślą o narodzie, który na trzeźwo skacze jak żaba wokół słupa?" czy "To tylko jeden dzień w roku, my się tak normalnie nie zachowujemy" - to były komentarze, które słyszałam z każdej strony ;). Ale nie mając w sumie lepszych planów, wybraliśmy ten Skansen.
Słup majowy miał być wzniesiony o godzinie 14, więc godzinę wcześniej stanęliśmy w długiej kolejce do Skansenu. Wstęp kosztował 180 koron (77,70 zł), a kolejka na szczęście poruszała się dość szybko i do środka dostaliśmy się po jakichś 15 minutach. Cały Skansen był obwieszony tabliczkami z prośbą o niezrywanie kwiatków na wianki, więc tym razem nie miałam nic na głowie i pozostało mi tylko oglądanie innych :(. 
Choć mieszkam w Szwecji już trzy lata, po raz pierwszy spędzałam Midsommar w Sztokholmie - jakoś zawsze wywiewało mnie na północ. Dwa lata temu świętowałam w skansenie w Umeå, a w ubiegłym roku wpadłam w odwiedziny do Agnieszki do Kramfors. Co ciekawe, zazwyczaj w Sztokholmie wtedy pogoda była bardzo słaba, a na północy było ciepło i słonecznie ;). 
Tym razem na szczęście pogoda bardziej dopisała, choć nie obraziłabym się, gdyby było cieplej ;). Niby prognozy mówiły o 19 stopniach, co było całkiem znośne, gdy tłum chronił od wiatru, a słoneczko przygrzewało od góry. Za to, gdy zaczęło wiać i słońce chowało się za chmury, to bluzka + sweter + kurtka stanowiły dla mnie zestaw obowiązkowy. Może wyglądałam nieco śmiesznie przy Szwedkach - masochistkach w letnich sukienkach, no ale cóż... ;)
Chwilę przed 14 ludzie zaczęli gromadzić się wokół położonego na trawie słupa majowego. Po kilku minutach znad tłumu wyłoniła się szwedzka flaga niesiona przez zespół tancerzy ludowych.
Następnie kobiety i dzieci zabrały się za przystrajanie słupa majowego kwiatami. Całości towarzyszyła grana ze sceny muzyka ludowa.
Podczas dekorowania słupa, panowie czekali na swoją kolej. Pani ze sceny zachęcała publiczność do kibicowania i krzyczenia głośnego "oooo hej!" za każdą próbą postawienia słupa. A nie było to łatwe zadanie, bo był on wysoki i ciężki, więc panowie próbowali go postawić przez dobre kilkanaście minut. W pewnym momencie padł nawet pomysł, by krzyczeć "o nej!", skoro i tak się nie udaje... ;).
 W końcu słup postawiono i zaczęły się tańce. Oczywiście, nie mogło się obejść bez tradycyjnych Małych żabek, które przerabiano na kilka różnych wersji. Więc były Małe świnki, co w przeciwieństwie do żabek miały uszy i ogony, a potem były nawet Małe słoniki, które miały duuuże uszy ;). Muszę przyznać, że tych kilka osób, co próbowało skakać na czterech nogach w rytm "chrum-chrum" robiło furorę ;). 
W piątek wrzuciłam na Facebooka krótki filmik ze stawiania słupa i późniejszych tańców. Znajdziecie go też poniżej. Swoją drogą, ostatnimi czasy staram się wrzucać regularnie krótkie filmiki ze Szwecji na fanpage'a, więc jeśli ciekawią Was takie video, zapraszam do polubienia fanpage'a :).
Po tańcach wybraliśmy się też na krótki spacer po Skansenie, jednak nie było to aż tak przyjemne jak zazwyczaj. Do sztokholmskiego Skansenu zwaliło się chyba całe miasto i wszyscy turyści, więc tłumy były nie z tej ziemi. Jeśli myślicie jednak o zwiedzaniu tego muzeum, to zapraszam do mojego ubiegłorocznego posta pt. Z wizytą w Skansenie - w spokojniejszym okresie naprawdę warto tam zajrzeć :).

Podobne posty

0 komentarze

Kraje

anglia (3) austria (1) belgia (1) chorwacja (12) dania (1) ekwador (5) finlandia (7) grecja (1) holandia (1) kolumbia (22) litwa (2) luksemburg (1) malta (2) niemcy (2) norwegia (1) panama (13) polska (21) portugalia (1) rumunia (7) słowacja (1) szwecja (154) włochy (7) zea (4)

Instagram