chorwacja

Nin czyli w Chorwacji też są piaszczyste plaże

20:08

Jednym z najczęściej słyszanych przeze mnie zdań przed wyjazdem było: "Chorwacja jest piękna, ale dobrych plaż tam nie uświadczysz". Szybko zdałyśmy sobie z tego sprawę zaraz po przyjeździe do Zadaru, gdzie morze było cudne, ale niewielkie plaże były kamieniste i wejście do wody bez obuwia ochronnego okazało się bardzo złym pomysłem. Na szczęście Google przyjacielem człowieka i w mig dowiedziałyśmy się, że za zaledwie 17 kun (9,70 zł) możemy dotrzeć busem do niedalekiej miejscowości Nin.
Nin łączył w sobie to, czego obie szukałyśmy. Ola chciała piaszczystej plaży i ciepłej wody, ja zabytków - wiecie, trochę ruin i kościołów i jestem w raju ;). Położone nad Adriatykiem miasteczko, którego początki sięgają jeszcze czasów przed Chrystusem, okazało się wręcz idealnym wyborem - taka perełka północnej Dalmacji, o której jakoś wcześniej w ogóle nie słyszałam.
Wszyscy chyba od razu skierowali się na plażę, bo Nin właściwie świeci pustkami. Ja stwierdziłam, że wolałabym najpierw na spokojnie zwiedzić miasteczko, a dopiero potem skierować się na wybrzeże - przy takim upale i tak nie spędziłybyśmy całego dnia na plaży. Pierwsze kroki kierujemy do dawnej katedry, kościoła św. Anzelma, która swój obecny wygląd zawdzięcza XVIII-wiecznym rekonstrukcjom.
Nin, podobnie jak Zadar, na przestrzeni wieków przechodził z rąk do rąk. Dlatego wśród jego zabytków możemy odnaleźć ślady zarówno Rzymian, jak i chorwackich królów czy Wenecjan. Mamy tu np. dom rzymski z mozaiką z II wieku (choć bardzo się starałyśmy, mozaiki nie potrafiłyśmy wypatrzeć wśród ruin ;) ), ruiny świątyń czy resztki potężnych murów.
Jedną z największych atrakcji miasteczka jest tzw. Ninska katedra. Niewielki kościółek, wybudowany w IX wieku, nazywany był najmniejszą katedrą świata. Obecnie nie posiada on żadnego wyposażenia i, naturalnie, nie pełni on już funkcji katedry... ale mimo wszystko warto do niego zajrzeć, bo niewielkie rozmiary w połączeniu ze świadomością odgrywanej niegdyś roli sprawiają, że kościółek naprawdę robi wrażenie ;)
Jednak zdaję sobie sprawę z tego, że choć dla mnie historia ukryta w każdym punkcie tego miasta jest niezwykle fascynująca, nie każdy musi myśleć tak samo ;). Większość turystów wybiera się do Ninu nie ze względu na jego stare miasto, ale przez położoną tuż obok Ninską Lagunę. 5 km piaszczystych plaż z widokiem na góry - to po prostu musi przyciągać turystów.
Ciągnąca się na długość 3 km Plaża Królowej to najsłynniejsza plaża w Ninie, a zarazem podobno najdłuższa piaszczysta plaża Chorwacji. Uzyskała ona swoją nazwę na bazie legendy, według której pierwszy chorwacki król Tomisław podarował tę plażę swojej zachwyconej żonie. W tym rejonie znajdują się też lecznicze błota, więc nikogo nie powinien dziwić widok osób pokrytych całkowicie czarną mazią ;)
Woda w lagunie nie jest głęboka i nawet bardzo daleko od brzegu można spotkać osoby stojące zaledwie po pas w wodzie. W efekcie temperatury są bardzo przyjemne i nie przeżyjemy szoku termicznego zanurzając się po szyję... ale z drugiej strony, jeśli chciałam popływać, musiałam odejść bardzo daleko od brzegu. Tak, że już właściwie nie widziałam swoich rzeczy, a to też nie jest zbyt komfortowe uczucie ;)
Gdyby nie panujący upał, to zapewne można by tam siedzieć godzinami. Tzn. jeśli lubi się takie przyjemności ;) Mnie leżenie na plaży szybko nudzi - zwłaszcza, że czytnik odmówił pracy przy takich temperaturach. Kilka razy weszłam do wody, przeszłam z aparatem wzdłuż plaży i porobiłam dziesiątki zdjęć... po czym stwierdziłam, że już czas najwyższy znów pobłądzić po historycznych punktach Ninu ;)
Nin od Zadaru dzieli zaledwie kilkanaście kilometrów, więc jeśli już zabłądzicie w okolice Zadaru, jednodniowa wycieczka do Ninu powinna być punktem obowiązkowym... Mam nadzieję, że już wystarczająco Was zachęciłam? ;)

Podobne posty

0 komentarze

Kraje

anglia (3) austria (2) belgia (1) chorwacja (12) czarnogóra (2) dania (1) ekwador (5) finlandia (7) grecja (1) holandia (1) kolumbia (22) litwa (2) luksemburg (1) malta (2) niemcy (2) norwegia (1) panama (13) polska (22) portugalia (1) rumunia (7) słowacja (1) szwecja (168) włochy (7) zea (4)

Instagram