szwecja

Do trzech razy sztuka - Uppsala

11:08

Byłam wcześniej w Uppsali dwa razy, za każdym razem w listopadzie. Nie miałam najlepszych wspomnień, w mojej pamięci Uppsala była szara, deszczowa i ponura. Mimo że z turystycznego punktu widzenia zwiedziłam tam już wcześniej wszystko, co chciałam, to i tak myślałam o powrocie do tego miasta. Tylko tym razem w lecie, by w końcu przestać myśleć o Uppsali w tak ponury sposób. Tylko tak jakoś wyszło, że przy deszczu i mniej niż 10 stopniach, czerwiec nieszczególnie się różni od listopada...
Na dworze nie za bardzo dało się wytrzymać (w końcu miałam na sobie tylko bluzkę z długim rękawem, polar i kurtkę - akurat na czerwiec ;) ), więc po zaopatrzeniu się w mapkę i magnes (jakimś cudem dotąd nie miałam magnesu z Uppsali) w informacji turystycznej, skierowaliśmy się do katedry.
W katedrze w Uppsali byłam już wcześniej, ale zawsze z przyjemnością zaglądam do kościołów. Ten najwyższy ze skandynawskich kościołów ma prawie 119 m wysokości i jest miejscem spoczynku niektórych szwedzkich królów (w tym Jana III czy Gustawa Wazy), a także wielu arcybiskupów. Co ciekawe, długość kościoła jest równa jego wysokości i też wynosi prawie 119 m.

Tuż za rogiem katedry znajduje się kolejny kościół, p.w. Świętej Trójcy, wybudowany gdzieś pomiędzy XIII a XIV wiekiem. Ma on ten klimat niewielkich szwedzkich kościołów średniowiecznych, które tak bardzo mi się tu podobają. Jednak z oryginalnego wystroju zostało niewiele poza drewnianymi rzeźbami, większość przedmiotów wyprzedano podczas odnawiania kościoła na początku XIX wieku.
Naturalnie trzeba było podejść też do zamku :) Podczas poprzednich wizyt nie wywarł on na mnie wrażenia i nawet nie wiedziałam, czy można zajrzeć do środka. Tym razem moja mama doczytała, że w środku znajduje się muzeum sztuki z darmowym wstępem, więc dlaczego by nie zobaczyć, jak zamek wygląda wewnątrz?
Wnętrze zamku w większości zostało odnowione i przerobione na muzeum. Spacerując po pokojach z przemalowanymi na biało ścianami, w życiu bym nie pomyślała, że znajduję się w XVI-wiecznym zamku. W 1702 r. Uppsala slott uległ poważnym zniszczeniom i w środku wciąż możemy zobaczyć resztki ściany kaplicy (to chyba była najciekawsza część dla mnie ;) ).
Za namową znajomego, który w Uppsali mieszka na co dzień, postanowiliśmy zajrzeć też do Biblioteki Uniwersyteckiej - Carolina Rediviva. Jej budynek znajduje się tuż obok zamku, a biblioteka ma w swoich zbiorach dwa skarby, które są bardzo ciekawe z turystycznego punktu widzenia :) Zdjęć, niestety robić nie można było...
Pierwszy z przedmiotów to tzw. Srebrna Biblia - 4 księgi Ewangelii napisane w języku gockim, całość pochodzi z VI wieku. Nazwa wzięła się od srebrnego koloru tuszu użytego do napisania księgi. Drugi przedmiot to kopia średniowiecznej mapy przedstawiającej Skandynawię. W bibliotece znajdziemy też sporo obiektów sprzed kilkuset lat, pochodzących z całego świata.
[ Srebrna Biblia. Źródło: pinterest ]
Pogoda nie zachęcała do wyjazdu do Starej Uppsali, zresztą co to za przyjemność spacerować po kopcach, gdy wieje i pada. Postanowiliśmy więc ograniczyć się do ścisłego centrum i zajrzeć tam, gdzie jesienią zajrzeć mi się nie udało - do ogrodu botanicznego.

Choć park jest otwarty do późnego wieczora, dotarliśmy tam za późno, by zajrzeć do budynków. Zarówno stara oranżeria, jak i tropikalna szklarnia, są otwarte tylko do 15. Sam spacer po ogrodzie botanicznym też był na swój sposób ciekawy, bo raz świeciło takie słońce, że aż chciało się rozpiąć kurtkę... A chwilę potem zamarzałam w strugach deszczu ;).

Jeszcze przed wyjazdem z Uppsali, zahaczyliśmy na chwilę o Park Miejski, położony niedaleko dworca. Obłędnie kolorowy od różaneczników :). Jednak pogoda nie zachęcała do dalszych spacerów - wygląda na to, że czy późna jesień czy lato, ja szczęścia do pogody w Uppsali nie mam... :P

Ale, jak widać, co niektórym było ciepło, mimo wszystko ;)

Podobne posty

0 komentarze

Kraje

anglia (3) austria (2) belgia (1) chorwacja (12) czarnogóra (2) dania (1) ekwador (5) finlandia (7) grecja (1) holandia (1) kolumbia (22) litwa (2) luksemburg (1) malta (2) niemcy (2) norwegia (1) panama (13) polska (22) portugalia (1) rumunia (7) słowacja (1) szwecja (168) włochy (7) zea (4)

Instagram