alfabet emigracji

L jak Lista

08:38

Lubię patrzeć na kraj, w którym mieszkam, okiem turystki. Odkrywać nowe miasta, do których można pojechać, muzea warte odwiedzenia, atrakcje do zobaczenia i restauracje, w których można odpocząć i coś przekąsić. Jeśli chodzi o Szwecję, jest to dla mnie kraj bardzo ciekawy z dwóch perspektyw. Po pierwsze, natura - jeziora, lasy, wszystkie te piękne krajobrazy. Po drugie, historia - zwłaszcza wszystko związane z Wikingami :). Jest wiele miejsc, które chciałam odwiedzić w Szwecji i główną przeszkodą były zawsze pieniądze... podróżowanie po Skandynawii jest niestety bardzo drogie. Ale mimo to, przygotowałam swoją Bucket List - miejsca, które kiedyś muszę zobaczyć w Szwecji!
Zacznijmy od... Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO. Na terenie Szwecji znajduje się 15 miejsc, które możemy znaleźć na Liście UNESCO, a jedno z nich - Południk Struvego - jest współdzielone z innymi państwami. Do tego bardzo interesujący jest fakt, że aż 3 z 15 miejsc znajdują się w Sztokholmie i jego okolicach. I chociaż mieszkam tu już od sierpnia zeszłego roku, odwiedziłam tylko dwa z nich: piękny Cmentarz Leśny Skogskyrkogården oraz królewską rezydencję w Drottningholm. Trzeciego obiektu nie udało mi się zobaczyć w lecie, w najlepszym okresie na zwiedzanie - i mam tu na myśli Birkę i Hovgården - kompleks archeologiczny, stanowiący wspaniałą lekcję historii o Erze Wikingów.
Gdy mieszkałam w Malmö, miałam też możliwość odwiedzenia najbardziej na południe wysuniętego obiektu UNESCO w Szwecji - portu morskiego w Karlskronie. A już za trzy tygodnie planuję zobaczyć jeden z obiektów najbardziej na północy - Luleå. Chcę wierzyć, że jej historyczna starówka pokryta śniegiem będzie wyglądała naprawdę magicznie :).
Ale nawet po tym wszystkim, wciąż zostaje mi 9 obiektów UNESCO do zobaczenia! Oczywiście, na nic się nie nastawiam pod kątem "jak najszybciej", bo zbankrutowanie nie znajduje się akurat na liście moich marzeń ;). Z tych 9, trzy związane z naturą ciągną mnie najbardziej. Po pierwsze, Laponia - i choć zabrzmi to nieco masochistycznie, chciałabym tam pojechać zimą :). Pozostałe dwa - wręcz przeciwnie - są na mojej liście "planów na wakacje letnie"... Wysokie wybrzeże (Höga kusten) oraz Krajobraz rolniczy południowej Olandii (choć, jeśli chodzi o Olandię, nie chcę się oczywiście ograniczać tylko do południowej części wyspy). Zresztą, poszukajcie zdjęć w internecie ;).
A jakie są pozostałe obiekty UNESCO w Szwecji?
- Zdobione domy wiejskie w Hälsingland - "siedem drewnianych domów, położonych na wschodzie Szwecji, reprezentujących zenit lokalnej tradycji budownictwa drzewnego, sięgającej czasów średniowiecza."
- Odlewnia żelaza Engelsberg - "najlepiej zachowany przykład szwedzkiej odlewni"
- Radiostacja Varberg w Grimeton - "wyjątkowo dobrze zachowany pomnik początków bezprzewodowej komunikacji transatlantyckiej."
- Hanzeatyckie miasto Visby - "była siedziba Wikingów na Gotlandii" - ten punkt jest akurat bardzo wysoko na mojej liście obowiązkowych miejsc do zobaczenia w Szwecji, choć jestem całkowicie pewna, że cała Gotlandia jest warta wycieczki :).
- Strefa górnicza Wielkiej Góry rudy miedzianej w Falun
- Rysunki naskalne w Tanum - "wyjątkowe osiągnięcie artystyczne, nie tylko ze względu na bogate i różnorodne motywy, ale także dzięki ich kulturowemu i chronologicznemu połączeniu."
Zdaję sobie sprawę, że nie wszystko z tego brzmi naprawdę fascynująco (no dobra, dla mnie brzmi ;) ), ale naprawdę chciałabym zwiedzić wszystkie obiekty UNESCO w Szwecji. Wszystkie powyższe opisy pochodzą ze strony UNESCO.
[ Źródło ]
A co poza UNESCO? Przede wszystkim zdecydowanie Kiruna! Chciałabym pojechać na północ i wziąć udział w styczniowym Festiwalu Śniegu. Przejechać się psim zaprzęgiem i zobaczyć zorzę polarną nad moją głową. Zwiedzić kościół w Kirunie, wybrany najpiękniejszym budynkiem w całej Szwecji. Pojechać do Hotelu Lodowego. No i wejść do sauny, a potem wyskoczyć z niej prosto w śnieżną zaspą... i głośno krzyczeć ;).
[ Źródło ]
Göteborg. Choć ciężko w to uwierzyć, nigdy nie dane mi było zobaczyć tego drugiego co do wielkości miasta w Szwecji. A naprawdę chcę to zrobić! Były jakieś plany, by poszukać wiosną tanich biletów pociągowych, ale z pomysłu trzeba było zrezygnować po podsumowaniu wszystkich kosztów. Zwłaszcza, by zwiedzić go na spokojnie, potrzebowałabym co najmniej 2-3 dni na miejscu. Na szczęście Göteborg jest świetnie połączony z innymi europejskimi miastami dzięki tanim liniom lotniczym, więc nawet jeśli nie zostanę w Szwecji, nie powinno stanowić problemu, by tam kiedyś wyskoczyć ;).
Targ jabłkowy w Kivik. Czerwone jabłuszko w logo natychmiast przywodzi mi na myśl ten specjał z Österlen. Ich cydr można kupić w większości sklepów, a także na niemal każdym szwedzkim festiwalu jedzenia i muszę przyznać, że to jeden z lepszych cydrów jakie kiedykolwiek piłam (a przypominam, że pochodzę z Lubelszczyzny, gdzie przecież jesteśmy tacy dumni z naszych jabłek i napojów z nich robionych!). A w Kivik pod koniec września odbywa duży, duuuży targ jabłkowy, festiwal trwający cały weekend. Prezentacje, występy, jedzenie i napoje, z opłatą za wstęp wynoszącą tylko 100 koron za 2 dni. Naprawdę myślałam, by się tam wybrać w tym roku, ale musiałam zrezygnować z tego pomysłu... ze względu na dojazd. Kivik leży na południowo-wschodnim wybrzeżu... i próba dojechania tam ze Sztokholmu bez samochodu to jakiś koszmar.
[ Źródło ]
Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o Åre, dotyczyło to czegoś związanego z narciarstwem. Teraz już wiem, że to jeden z najpopularniejszych szwedzkich ośrodków narciarskich, chociaż - jako że sama nigdy na nartach nie jeździłam - nie jest to główny powód, dla którego ciągnie mnie w to miejsce. Przede wszystkim jest to miasto położone w górach, co samo w sobie brzmi świetnie. Ponadto jest pełne historii, czego przykładem może być chociażby piękny dwunastowieczny kościół. No i mamy stamtąd zaledwie rzut beretem do Tännforsen, gdzie znajduje się największy szwedzki wodospad i nie pytajcie, dlaczego, po prostu uwielbiam wodospady ;).
Oczywiście to nie wszystko i bardzo często zdarza się, kiedy przeglądam jakieś strony lub zdjęcia ze Szwecji, że przychodzi mi do głowy myśl: "Dlaczego mnie tam jeszcze nie było?" ;). Zazwyczaj się tak dzieje, gdy widzę coś związanego z kamieniami runicznymi lub szwedzkimi parkami narodowymi. Podobne myśli przychodzą mi też do głowy odnośnie wysepek archipelagów wokół Sztokholmu i Göteborga... Cóż, chyba, żeby zobaczyć wszystko, co chcę, potrzebowałabym baaaardzo długich wakacji, wygranej loterii... i samochodu. Bo naprawdę, podróżowanie po Szwecji bez samochodu to nie jest najlepszy pomysł ;).
Ten post jest częścią projektu Alfabet emigracji. Klikając na którąś z poniższych liter, zostaniecie przekierowani do poprzednich postów w ramach projektu :)
A B C D E F G H I J K
A o czym piszą pozostałe blogerki na literę L? Popatrzcie!
- Gone to Texas: L jak Longhorn
- C'est la vie: L jak Laboratorium
- Dee: L jak Los
- Obserwatore: L jak Ludzie
- Justa poza granicami: L jak London i Leyland

Podobne posty

5 komentarze

  1. Strasznie podoba mi się pomysł listy miejsc, które chcesz zobaczyć. To wielka radość i satysfakcja odznaczać kolejne punkty. Życzę powodzenia w realizacji listy i dużo pomysłów na późniejsze opisy zobaczonych miejsc - będę wpadać i czytać! :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! :) No i oczywiście zapraszam ponownie :))

      Usuń
  2. Uwielbiam takie listy i podsumowania. W Szwecji jeszcze nie byłam, ale zamierzam i wtedy ten twój wpis idealnie się przyda. Miło będzie odhaczać kolejne punkty do zobaczenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, zdecydowanie warto! :) Szwecji można nie lubić za różne rzeczy, ale turystycznie jest przepiękna i po prostu trzeba tu wpaść :D

      Usuń
  3. Piękne miejsca, aż chce się zaznaczyć te punktu na mapie swych planów. "Nigdy nie mów nigdy", może takowa w końcu powstanie :) Na razie jednak skupiłam się na Szwajcarii.

    OdpowiedzUsuń

Kraje

anglia (3) austria (1) belgia (1) chorwacja (12) dania (1) ekwador (5) finlandia (6) grecja (1) holandia (1) kolumbia (22) litwa (2) luksemburg (1) malta (2) niemcy (2) norwegia (1) panama (13) polska (17) portugalia (1) rumunia (7) słowacja (1) szwecja (143) włochy (7) zea (4)

Instagram