kolumbia

Kolumbijska sztuka uliczna

18:18

Zakochałam się w kolumbijskiej sztuce ulicznej od pierwszego wejrzenia - patrząc przez okna autobusu przemierzającego ulice Bogoty. Murale były piękne, kolorowe, z wieloma szczegółami i bardzo często powiązane z kulturą lokalną. I tak ciężko było zrobić dobre zdjęcia z autobusu... Ale potem przyjechaliśmy do Ipiales i mój facet zabrał mnie na oglądanie tamtejszych murali :).
W Ipiales, naprzeciwko Domu Kultury (Casa de la Cultura de Ipiales) znajduje się długi mur i kilka miesięcy temu zorganizowano na nim konkurs na najpiękniejszy mural. Pomysł był świetny i teraz cała ta okolica jest pełna kolorów i wygląda naprawdę przepięknie.
Główny temat prac związany był z obchodami 151-lecia Gminy Obando, więc większość murali przedstawiała miasto Ipiales i jego okolice, a także ludzi reprezentujących lokalną kulturę.
Jako że Dom Kultury chciał, by murale były jak najpiękniejsze, do uczestnictwa w konkursie zaproszono znanych artystów z całego regionu. Efekty były zauważalne - ciężko uwierzyć, iż idzie się zwykłą ulicą, a nie korytarzem jakiejś galerii sztuki ;).
Główne kościoły miasta, dzielnica El Charco wraz ze świnką morską, czerwono-zielono-biała flaga Ipiales i żółto-niebiesko-czerwona flaga Kolumbii, katedra Las Lajas... Całe Ipiales na jednym muralu :)
Ta dziewczynka z głową pomiędzy budynkami miasta to jedna ze zwycięskich prac (może nawet zajęła pierwsze miejsce? Nie pamiętam...). Jest interesująca, ale były tam zdecydowanie piękniejsze murale. Mój numer jeden zajął drugie miejsce w konkursie - możecie go zobaczyć poniżej :)
Jak widać na zdjęciu, artysta zwrócił uwagę na wiele drobnych szczegółów i efekt był niesamowity. Spędziłam większość czasu naprzeciwko tego murala, robiąc zdjęcia wielu drobnych elementów, jak np. tej papierowej łódce powyżej :)
Ponadto bardzo podobały mi się murale przedstawiające ludzi. Szczególnie zwracałam uwagę na ubrania i twarze, znów bardzo zachwycona wszystkimi uchwyconymi szczegółami.
Niektóre były kompletnie abstrakcyjne, jak chociażby ten powyżej. Śniło Wam się kiedyś, że jeździcie na wielkiej śwince morskiej? ;) Inne z kolei były bardzo proste - tak jak kościół miejski w sukience umieszczonej na zielonym tle.
Ten ptak to z kolei ulubiony mural mojego faceta i muszę przyznać, że mi też się bardzo spodobał. Niestety nie pamiętam, który z malunków zajął trzecie miejsce, ale gdyby to zależało ode mnie, na pewno wybrałabym właśnie ten ;).
Naprawdę podoba mi się sztuka uliczna jako coś dodającego miastu kolorów. A ten konkurs okazał się być świetnym pomysłem. Na fanpage'u Casa de la Cultura możecie znaleźć zdjęcia z procesu tworzenia tych murali (np. tutaj) a ja już nie mogę się doczekać, by zobaczyć, co pojawi się na murach Ipiales w 2015 roku :).

Podobne posty

0 komentarze

Kraje

anglia (3) austria (1) belgia (1) chorwacja (12) dania (1) ekwador (5) finlandia (6) grecja (1) holandia (1) kolumbia (22) litwa (2) luksemburg (1) malta (2) niemcy (2) norwegia (1) panama (13) polska (17) portugalia (1) rumunia (7) słowacja (1) szwecja (142) włochy (7) zea (4)

Instagram