Advertisement

Main Ad

Moje pierwsze szwedzkie konto bankowe

Pisałam już trochę tutaj odnośnie zakładania konta w szwedzkim banku, ale pozwolę sobie przybliżyć nieco bardziej cały ten proces :).
Jak doradzono mi z AIESECa, założyłam konto w SEB. Pozwolili mi na utworzenie konta, mimo że nie mam jeszcze numeru personalnego. Najprostsze konto, do którego dostęp mam  tylko wtedy, gdy przychodzę do banku lub gdy używam karty Maestro. Konto ma 7 cyfr plus 4 dodatkowe (od których numer konta się zaczyna), tworzące numer clearingowy. Należy zwracać na to uwagę, gdyż np. w pracy, gdy prosili mnie o numer konta, chcieli również clearingnummer. Listą numerów clearingowych przypisanych do poszczególnych banków w Szwecji można znaleźć tutaj.

KONTO TYMCZASOWE

By podpisać umowę z bankiem, należy przynieść paszport / dowód i umowę o pracę. Po paru dniach otrzymuje się kartę Maestro - moje dotarła pod koniec tego samego tygodnia, a na początku następnego otrzymałam kolejny list zawierający mój kod PIN. PIN aktywuje się przy pierwszej płatności kartą w sklepie lub wypłacając pieniądze z bankomatu.
Niestety, chcąc zrobić przelew bankowy, trzeba się stawić osobiście w banku. Należy pamiętać, by mieć ze sobą dokument tożsamości i numer konta lub przynajmniej kartę, by łatwiej było nas znaleźć w systemie :). W banku otrzymuje się formularz do wypełnienia a przesłanie pieniędzy w ten sposób kosztuje nas 50 SEK.

KONTO NORMALNE

Zaraz po otrzymaniu numeru personalnego, bierze się list z Urzędu Podatkowego i paszport / dowód i idzie do banku, by zmienić konto. Wcześniej mówiono mi w AIESECu, że trzeba mieć szwedzki dowód, by to zrobić, ale wystarczy list z urzędu, potwierdzający twój numer personalny.  Informację tę przekazano mi w banku, a potwierdziła osoba, która ma już w SEB normalne konto, wciąż nie mając szwedzkiego dowodu, więc wierzę, że można :). (Update 2018: podobno obecnie wszystko zależy od szczęścia i na kogo się trafi w banku. Jednak w ogromnej większości przypadków, wymagany jest już szwedzki ID kort).
Po otrzymaniu dokumentów, bank ma 3 dni robocze, by przygotować wszystko i po upływie tego czasu należy przyjść ponownie, by otrzymać przygotowany pakiet - konto internetowe, kartę Visa* i cóż... Zobaczymy, co jeszcze, kiedy w końcu otrzymam numer personalny :).

* Update 2018: obecnie SEB przerzucił się na kartę MasterCard.

Prześlij komentarz

0 Komentarze